Counter


View My Stats

torsdag 7 augusti 2008

Inför Seeth-Ekholt

Idag är det en vecka och en dag tills dess att vi i Bössorna drar iväg till Seeth-Ekholt, sommarens sista "externa" event. Det äger rum i norra Tyskland, en handfull mil norr om Hamburg. För fräschhetens skull är det ett arrangemang fokuserat på hantverk och handel, snarare än fajting. Jag gillar att härja med bössor och spjut, men det är rätt gott att bara sitta ner och äta korv och dricka tysk-öl (eller Trave-öl som det kallades under 1300-talets senare hälft och kanske tidigare/senare också, vad vet jag?) och peta lite med smågrejer, utan att behöva freda strupen från blodtörstiga polacker med svår attityd. Jag måste sy mig ett par nya skor, för mina gamla är verkligen oerhört trasiga. De har hängt med sen vårvintern 2004, och inte ens då var de mycket att hänga i granen. De är lagade och lappade åtminstone 3 gånger, men nu är ovanlädret så anfrätt att jag fruktar att de är bortom all räddning... Seeth-Ekholt verkar vara ett bra tillfälle för detta, men kanske borde jag sy färdigt mitt fjärde panzar där?

Jag har i stort sett ärmar och knapphål kvar, samt en del rent kosmetiska justeringar, men i övrigt kommer det att bli rätt fett. Jag har inspirerats av en fresk - italiensk (jag veeeeet - det är inte direkt 100% om man reenactar norra Europa, men fresken är från 1360-tal, och jag siktar på att ha utrustning från omkring 1380 - det är ändå 20 års skillnad, och man kan ju hoppas att modet hunnit hit på de 20 åren :-P). Jag kommer sannolikt att göra ett panzar till, och då i stort sett baserat på kopia av Peter Krieglingers TYSKA panzar från 1370-talet, med detaljer från bokillustrationer från 1380-1390. Och de är franska... Men vad fan gör man? Biblioteket brann ju ner, och redan innan det hände var vi ju helt enkelt back water här uppe i Norden, och det är vi än idag, med tanke på hur lite som egentligen publiceras/publicerats av den forskning som bedrivits. Titta bara på länken till Alsnöbloggen här till vänster - plötsligt finns det en bössa och ett förmodat fragment av ett panzar som dyker upp på scenen - och titta på Uvdalstextilierna från Norge sen! Hur länge har de legat i ett magasin, tro? Vad gör man? Kollar på tyska grejer, självklart, men även där finns regionala skillnader som gör att de i många fall inte är representativa för nordiska förhållanden under samma tidpunkt, och med tanke på hur få tyska sena 1300-talsmanuskript jag sprungit på är det kanske inte helt lätt.

Jag misstänker således att åtminstone 85% av de manuskriptbilder jag har är franska, och det kan bero på att fransmännen är bra på att publicera sina bevarade manuskript eller att det helt enkelt finns så oerhört mycket mer bevarat där. Eller en kombination av ovanstående förstås. Sannolikt. Det är klart att man arbetar mycket med Londonfynden, Herjolfsnesgrejerna och de få svenska skulpturer som går att använda - som inte avbildar helgon iklädda lakan, men för att få någon form av utfyllnad där pusselbitarna saknas måste man ju vända sig någonstans.
Så där kom den - min bekännelse. Mycket av min inspiration kommer av franska bilder. Men jag har bekänt, biktat och botat, så nu ska jag vara förlåten. Det hade för övrigt varit intressant att veta vad ni som eventuellt läser det här använder er av för källor. Posta kommentarer!

Nåja. Nu var det Seeth-Ekholt det egentligen gällde. På fredagen den 15 åker vi alltså till Wurst och Bier. Jag har lovat våra tyska kamrater inlagd sill, eftersom de av någon mycket märklig anledning är mycket förtjusta i det. "Utlänningar" (om uttrycket tillåts i dessa tider) brukar reagera precis tvärtom på konceptet inlagd sill, men i det här fallet älskar de det.

Eventet som sånt är som sagt ett hantverks-/handelsevent, med flertalet mycket duktiga hantverkare, bland annat en keramiker som gör förtjusande kopior av Rhenkeramik. Förra året handlade vi på oss en hel del, som synes här på bilden. Är inte kuk-kannan (eller KK som den kallas, eftersom vi ofta har barn med ute i fält) oerhört obscen?

Jag hoppas, trots mitt besvärliga ekonomiska läge, att kunna handla på mig lite mer keramik när jag är på plats. Det hade varit kul att få tag på lite nya grejer.

Förra året blev vi oerhört väl mottagna. Historia Peregrini (http://www.historia-peregrini.de/) som arrangerar kalaset, tog verkligen väl hand om oss. Jag tror knappt att det visste hur väl de ville. Vi fick mat, öl, vin, erbjudande om sovplats inomhus för barnens skull och ständigt beröm för vår utrustning och för hur coola alla tyckte att vi var. Man blev nästan lite förlägen; bra upplever jag inte att vi är, även om vi förstås är bra ;-)

Det var en härlig avrundning på en hektisk säsong 2007 och förhoppningsvis blir det så även i år, i synnerhet som vi inte har möjlighet att hälsa på våra vänner i Deventer Burgerscap (http://www.deventerburgerscap.nl/), Nijmegen. Gebroeders van Limburg-weekend är verkligen trivsamt, men på grund av bristande intresse blir det nog ingen av Bössorna som åker i år. Sorgligt men sant. Vi träffar i och för sig Deventer Burgerscap-gänget i Seeth-Ekholt, men jag är ärligt talat rätt sugen på öl, Advocaat och Genever! Jag får återkomma med kraft och bestämdhet nästa år!

---

English summary

This post is about my woes regarding my gambeson, its buttons and various sources to gambesons, and by all means everything else. I'm more or less forced to use European sources, with emphasis on French stuff, because the Royal Castle of Sweden burned down in 1697. In the fire more or less all medieval books were lost, so Swedish sources are kind of scarce... So - which sources do you all use? Please tell me!

The post was supposed to be about the Seeth-Ekholt-event, and it is, sort of. I'm looking forward to going there, as we can meet our friends from the Netherlands, drink good beer, eat sausages and shop fine pottery!

Inga kommentarer: