Counter


View My Stats

onsdag 13 augusti 2008

Knappast

Igår sydde jag på den sista knappen på livstycket till panzaret. 31 stycken, en mer än jag räknat med. Sakta men säkert börjar det ta form! Det känns tillfredställande att det äntligen börjar se ut som ett plagg och inte bara en massa tygstycken, men samtidigt känns det lite hånfullt - det är först nu - när jag gjort alla misstag - som jag kan påbörja mitt "riktiga" panzar. Och redan står det mig upp i halsen... Jag får nog jobba på lite andra grejer först, innan jag kan ta tag i det.

Jag läste häromdagen om ett panzar från Edward IIIs inventarier som skulle vara gjort i grön canvas. Allt jag vet om linne och hampa (och därmed om canvas) är att det är väldigt svårt att färga med någon reda, så att det inte bara bleknar. Hoppas att Maria har några färgaress i klänningsärmen - jag vill ha ett grönt canvaspanzar!

Annars funderar man ju på varför de panzar som avbildas alltid är så färgglada - jag menar; det är inte bara riddare som springer runt i grälla panzar, utan även soldater, så silke är det väl rimligen inte, i alla fall inte alla gånger. Och växtfärgad linne/hampa är som bekant notoriskt bleknande i väder och vind. Återstår bomull (men jag vet inte hur det beter sig i färgningen), läder eller ylle. Ingenstans talas det om att det yttre lagret är gjort av ylle. Det finns tveksamma belägg för att läder skulle använts i panzar/jacks, men frågan är om det användes ytterst. Och i så fall, om bomull beter sig bättre i växtfärgningssammanhang, borde det vara det som är ytterst, även om det fortfarande måste anses som ganska dyrt.

Så här säger

Armourers company of london, 1322:

"it was ordeyned for ye comon proffyt and assented that from henceforth all Armour made in ye Cytie to sell be good and concenable after ye forme that henceforth That is to saie that an Akton and Gambezon covered with sendall or of cloth of Silke be stuffed with new clothe of cotten and of cadar and of olde sendall and not otherwise. And that ye wyite acketonnes be stuffed of olde lynnen and of cottone and of new clothe wth in and wth out. It is ordeyned that all ye crafte of ye citie of London be truely ruled and governed every person in his nature in due maner so that no falsehood ne false workemanshipp nor Deceipt be founde in no maner wise in any of ye foresaid crafte for ye worship of ye good folke of all ye same crafte and for the common proffytt of ye people".

"Olde lynnen och olde cottone" står i motsats till "new clothe, wht in and wth out", så det skulle kunna vara så att man har gammalt bomullstyg/linnetyg som stoppning och nytt på utsidan och insidan - och kanske skulle det kunna vara så att det är enklare att färga än hampa och linne. Vad beträffar "wyite acketonnes" så känns det inte som om det är särskilt vanligt - av alla de bilder på tygrustningar jag sett från 1300-talet finns max fem bilder som avbildar vita dylika. Så många var nog färgade.

Jag borde använda någon annan stoppning i mitt kommande panzar - det finns mig veterligen inga belägg för att ylletyger i flera lager använts som stoppning. Jag får helt enkelt skaffa mig råbomull eller linblånor som jag får lägga i lager, eftersom jag mer är ute efter en vaddering än ett fullgott skydd a'la jack (med en massa, massa linnelager). Det verkar vid första anblicken bra mycket mer komplicerat att använda än lager av tyg, men kanske inte. Om man kardar det till stora sjok och lägger sjok på sjok, kan man på ett mycket enkelt sätt justera tjockleken på stoppningen på olika ställen, till exempel under armarna och i armvecken. Det är hur som helst värt att undersöka! Jag har förresten hört två olika saker om stoppningen i Svarte Prinsens panzar, och det ena är att den är stoppad med ull och det andra är att den är stoppad med råbomull. Undrar just vad det egentligen är...

Men. Canvas ytterst och ull (urk så varmt) som stoppning. Linne innerst. Då är man nog jävligt svensk... Och jävligt varm. Men kanske inte mycket varmare än om man stoppar panzaret med filtar. Linblånor! Där har vi det! Om fem år kommer ni att få se resultatet här. Stay tuned!

---

English summary:

This is solely a discussion with myself on how to dye and construct a gambeson... What to stuff it with, which colors could be used, what the outer layer is made of, as the gambesons often are depicted in bright colors that are hard to get when dyeing linen and hemp (silk, wool, linen, hemp, cotton, leather?). Any suggestions?

Inga kommentarer: